”Mannen som aldrig dog” har blivit musikal

En helt nyskriven musikal om den svenskfödde legenden Joe Hill har sett dagens ljus. Den är skriven på engelska och pappa till musikalen är den svenske vissångaren Kristian von Svensson.

Text: Ivar Sjögren. Foto:

Har du skrivit en vismusikal, Kristian?
– Jag gick inte in i detta med tanken att göra en vismusikal utan en musikal, arrangerad för orkester. Men jag har under arbetets gång anlitat en och annan musikalartist för att sjunga in låtarna. Och de har sagt att visan lyser igenom vilket kanske inte är så konstigt med tanke på min bakgrund, skrattar Kristian.

Varför en musikal om Joe Hill?
– Jag har ju varit verksam länge inom arbetarrörelsen i vid bemärkelse och spelat mycket för dem och då stöter man på Joe Hill förr eller senare. Jag kom ihåg Luffaren, ”tramp tramp tramp” sedan min tid i Unga örnar. I tonåren gick jag på ett disko i folkparken i Halmstad som hette JoeHill. Jag reflekterade aldrig då över namnet men det har sedan dess följt mig rätt mycket.
– Sen tycker jag framför allt att själva temat, grundstoryn, är så jäkla bra. Det passar för dramatik, det är ju egentligen en ren hollywoodstory, en ren urhistoria, om den föräldralöse som ger sig ut i världen och hamnar i en uppgörelse med sitt förflutna, litet som en Luke Skywalker eller en Kung Oidipus.

Kan man kalla det för en politisk musikal.
– Det är inte en så politisk musikal som man skulle kunna tro med tanke på vem Joe Hill var. Den handlar om en politisk person men det är bara en av flera parametrar, här finns även konflikten mellan det sekulära och det religiösa, en konfliktlinje som var högst reell. Han kom från en djupt religiös familj och gjorde sig till belackare av religionen. Han driver med religionen och sjunger om ”svarta präster”, döper om Frälsningsarmén till ”starvation army”. Han livsverk är en en uppgörelse med var han kommer ifrån, men det ironiska är att han likt förbaskat själv dör som en kristusfigur, men för sin sekulära rörelse. Redan när han begravdes pratade man om honom som
en martyr, en kristusgestalt.

”The man who never died” är skriven som en helaftonsföreställning.
– Det jag siktade på var att se om jag kunde göra en sådan, ett klassiskt west end-format, ungefär lika omfattande som Chess.
Kristian har gjort hela arbetet själv. Text, musik, arrangemang, även de skrivna repliker som ingår i pjäsen. En musikal är ingenting man snyter ur näsan på en kafferast. Projektet har tagit sin tid.
– All text och musik i musikalen är helt nyskrivet, den bygger alltså inte på Joe Hills egna låtar utan består av helt nyskriven lyrik, berättar Kristian.
– Jag började försiktigt skriva på musikalen redan 2015. Sedan fick jag nys om något som heter ”From page to stage”, en brittisk tävling i musikalskrivande som utlyses varje år. Britterna ser musikalerna som sin nationalkultur och första priset var att få sätta upp sin musikal på en av Andrew Lloyd Webbers teatrar i London. Jag skrev en synopsis och gjorde demos och skickade iväg 2017 som var första året utlänningar släpptes in. Det svar jag fick var vänligt men de tyckte materialet inte var tillräckligt färdigt för att kvalificera in till tävlingen, vilket det inte heller var, men att jag var välkommen att komma över och spela upp grejerna när jag var klar. Detta har såklart sporrat mig att jobba vidare med projektet.

Har du gjort egen forskning?
– Jag är ju historiker i grund och botten så det är inte helt otroligt att jag på ett sätt närmar mig ämnet som forskare, men jag har konkret inte gjort annat än huvudsakligen läst biografier som sammanställts av andra. Den absolut bästa är skriven av amerikanen William Adler och han löser t o m mordgåtan mer eller mindre övertygande. Boken heter just ”The man who never died”..

Har det varit kul, svårt, enkelt? Vilka är utmaningarna när man ska skriva en musikal?
– Jag skulle nog säga att min bakgrund som viskompositör varit en stor tillgång. Gång på gång fick jag ahaupplevelser eftersom formatet med berättande gestaltande sånger ligger så nära visan. Visor framförs ofta här och nu på en scen och det är upp till visartisten att skapa den röda tråden med mellansnacket. Men här är hela formatet som en enda stor ångvält som rent självklart kör rakt fram och där det inte behövs mellansnack för allt är bara en enda lång gestaltning.

Vad har du haft för inspirationskällor?
– Framförallt Jesus Christ Super Star och Les Miserables, och det jag fastnade för är det genretypiska greppet att ett och samma tema kan sjunga av olika karaktärer vid olika tillfällen och då betyda olika saker. Det förekommer i Jesus Christ Super star där både Maria Magdalena och Judas sjunger samma sång, ”I know him so well”, men sången har olika betydelser beroende på vem som sjunger.

Vad har Joe Hill betytt för USA, världen och oss här i Sverige?
– Han omnämns ofta som den moderna protestvisans fader. Woody Guthrie och Pete Seeger har honom som förebild. Bob Dylan skriver om Joe i sin självbiografi. Bruce Springsteen sjunger ”Balladen om Joe Hill på sina konserter och Joan Baez, en ren parallell till Dylan, sjöng balladen på Woodstock. Den låten är större än Joe Hill själv.
Begreppet ”Pie in the sky” är ett vanligt uttryck som ofta används i USA och det är Joe Hill som myntat det. Han är en slags Cornelis fast i USA, han flyttade dit, tillägnade sig det nya språket och dessutom förnyade han språket.
– Joe Hill skrev främst dagsedlar, massor av dagsaktuella låtar som aldrig kom på pränt. Som person har han efterlämnat flest spår i det allmänna medvetandet som folk inte kopplar till honom som vissångare, som begreppet ”pie in the sky”, men ju närmare protestsångrörelsen man kommer, vet desto fler vem han var och då faktiskt mer ihågkommen som martyr och ikon än som låtskrivare.

Du har skrivit på engelska, men kommer musikalen att översättas till svenska?
– Litet av den feedback jag fått hittills är att det kanske kan vara svårt att sätta upp den i Sverige på engelska. Min ursprungliga tanke var att ha med artister med egen migranterfarenhet och de kanske är bättre på engelska än svenska. Men det är inte omöjligt att den översätts.

När ska musikalen sättas upp, finns det något planerat?
– Nej, säger Kristian och drar på svaret. Men det hade passat bra om det blev av under nästa år eftersom vi då firar att det är 100 år sedan vi hade det första demokratiska
valet i Sverige.
– Tanken är en teaterscen, antingen i en turnerande ensemble med förinspelade bakgrunder, eller såklart gärna en fast scen med full ensemble och full orkester. Eller livestreamat från en teaterscen om pandemin inte släpper sitt grepp. Det finns många sätt det kan göras på, säger Kristian hemlighetsfullt.


Kristian Svensson

  • Artistnamn: Kristian von Svensson
  • Född: Halmstad 17 april 1973
  • Yrke: Singersongwriter/vissångare, musikalkompositör, författare, föreläsare
  • Utbildning: Filosofie magister i historia
  • Bor: Malmö
  • Familj: Sambo och två barn

Joel Emanuel Hägglund alias Joseph Hillstrom

  • Artistnamn: Joe Hill
  • Född: Gävle 18 oktober 1879
  • Död: Avrättad i Salt lake city 19 november 1915
  • Yrke: Fackföreningsaktivist, diktare och sångare
  • Kort bakgrund: Joe Hill utvandrade från Sverige till USA där han gick i land på Ellis Island i oktober 1902. Hans sånger gjorde honom känd inom den amerikanska arbetarklassen, bland immigranter och arbetslösa.Han är sedan länge en legend bland socialister, anarkister och fackföreningsaktivister i USA, han räknas som en av 1900-talets mest inflytelserika amerikanska protestsångare och nämns som inspirationskälla för musiker som Woody Guthrie, Bob Dylan, Joan Baez och Bruce Springsteen.
  • Ett av hans kännetecken var att han skrev och framförde ofta humoristiska politiska texter till melodier han gärna lånade från t ex kända religiösa väckelsesånger. En av hans mest kända visor är ”The preacher and the slave”, en retfull drift med den kristna väckelserörelsen på den religiösa melodin ”In the sweet by and by”.
  • Joe Hill avrättades den 19 november 1915 i Salt lake city anklagad för mord efter en omdiskuterad rättssak som fick internationell uppmärksamhet.